مراحل راه اندازی وب سایت !

مراحل طراحی وب سایت

مراحل راه اندازی وب سایت !

مراحل طراحی وب سایت از این جهت اهمیت دارد که با شناخت کافی از صفرتا صد طراحی وب سایت مسلما نسبت به اهمیت برخی از مراحل ساخت سایت آگاه شده و در انتخاب و سفارش آن دقت بیشتری میکنید. مراحلی از طراحی سایت هست که اگر مورد توجه قرار نگیرد پس از پایان پروژه طراحی وب موجب شکست پروژه شما میشود , حتی اگر ایده ای خلاقانه توسط شما در ایجاد وب سایت وجود داشته باشد .

در این مقاله کلیه مراحل طراحی وب سایت را از مشاوره در انتخاب نام دامین و شرکت طراحی وب تا راه اندازی کامل وب سایت و بررسی کلی مراحل تبلیغات و بازاریابی اینترنتی محتوای وب سایت را توضیح داده ایم که عملا از صفر تا صد طراحی وب سایت خواهد بود :

مراحل ساخت سایت در یک نگاه :

  1. انتخاب دامین و میزبانی وب مناسب
    انتخاب دامنه مناسب با نوع فعالیت گام اول و مهم در راه اندازی سایت است . ثبت چندین پسوند و شیوه های متنوع تایپ نام دامنه نیز برای جلوگیری از سواستفاده های احتمالی از اهمیت برخوردار است. برای خرید میزبانی وب مناسب و ثبت دامنه ها بطور معمول میتوانید اینگونه خدمات را به شرکت طراحی سایت که انتخاب نموده اید بسپارید , البته باید دقت کنید شرکت طراح سایت شما حتما دارای مجوز های مربوطه باشد و به نوعی دسته اول ثبت دامنه و میزبانی وب باشد تا بعدها درگیر مشکلات ثبت دامین و هاستینگ توسط واسطه ها نشوید.
  2. انتخاب شرکت طراحی وب
    شرکت های طراحی وب رسمی و گاها غیر رسمی و یا طراحان وب سایت شخصی یا وب سایت هاییکه مدعی طراحی وب سایت هستند در اینترنت بسیارند که دربسیاری موارد موجب گمراهی مشتریان طراحی سایت میشود. یکی از راه های آشنایی با شرکت های طراحی سایت بررسی نام و نشان و شماره ثبت شرکت هاست , بررسی و مقایسه امکانات نرم افزار سایتساز که در اختیار شما قرار میدهند و یا مشاهده چند مورد از آخرین نمونه سایت های طراحی شده از دیگر عوامل برای انتخاب یک شرکت طراحی سایت است. قیمت طراحی وب سایت شما اهمیت دارد ولی هزینه طراحی وب خود را بعنوان آخرین گزینه بررسی شرکت طراحی سایت قرار دهید , چراکه کیفیت , قالب ظاهری سایت , سرعت دسترسی به اطلاعات و تجربه و دانش فنی برای پیاده سازی وب سایت شما اهمیت بسیار بیشتری دارد . 
  3. بررسی نیازها و امکانات مورد نیاز وب سایت
    امکانات استاندارد و از پیش ساخته و آزمایش شده برای راه اندازی انواع سایت کار شما را ساده تر کرده است. اگر طراحی سایت را به سه گروه , طراحی سایت پایه , طراحی سایت تجاری , طراحی سایت اختصاصی تقسیم کنیم , مسلما نیازی به نوشتن تعدادی زیادی از ابزار و امکاناتی که وب سایت تان نیاز دارد نخواهید داشت و از همان ابتدا مشخص است سفارش شما شامل امکانات یک فروشگاه اینترنتی , پورتال دانشگاهی , سایت شخصی (رزومه) یا سایت شرکتی و یا حتی فروشگاه اینترنتی و بانک اطلاعاتی است. در هر حال ایده کلی سایت خود را آماده داشته باشید تا مشاوره بهتری در امکانات فنی مورد نیازتان دریافت کنید.
  4. برآورد هزینه و پیشنهاد نرم افزار طراحی وب سایت
    هزینه راه اندازی وب سایت شامل : ثبت دامنه , میزبانی وب اشتراکی و یا سرور اختصاصی یا مجازی بهمراه نرم افزار طراحی وب سایت یا پورتال سازمانی و طراحی قالب گرافیکی وب سایت تان میشود. این ها هزینه راه اندازی اولیه وب سایت تان خواهد بود و البته پشتیبانی وب سایت که شامل تامین امنیت سایت , ورود اطلاعات صفحات , طراحی بنرها و بهینه سازی تصاویر و فیلم ها و گاها تولید محتوا شامل هزینه بعدی برای ورود جدی وب سایت تان به فضای مجازی خواهد بود.
    باتوجه به امکانات مورد نیازتان و بودجه ای که برای طراحی سایت اختصاص داده اید هر شرکت طراحی وب میتواند پیش فاکتوری مناسب را برایتان صادر کند. عملا شروع کار با بودجه ای منطقی امکانپذیر است و امکان توسعه و افزایش امکانات در تکنولوژی جدید ساخت سایت وجود دارد. 
  5. انتخاب قالب رایگان و یا طراحی قالب اختصاصی سایت
    سیستم مدیریت محتوا یا نرم افزارهای سایتساز بهر شکل و با هر امکانی امکان استفاده از قالب های رایگان از قبل طراحی شده را به شما میدهد . اگر بخواهید قالب بهینه شده و ویرایش شده شده ای را استفاده کنید و یا تمایل به استفاده از طراحی قالب اختصاصی از صفر تا صد داشته باشید از همان ابتدای سفارش به طراح سایت تان اطلاع دهید تا در ساختار کلی سایت شما امکان استفاده از طراحی قالب اختصاصی دیده شود.
  6. نصب و راه اندازی سیستم مدیریت محتوا
    پس از انتخاب نوع سایتساز و سفارش وب سایت در اولین گام نصب نرم افزار طراحی وب سایت شما انجام میشود. بطور معمول نصب و راه اندازی سیستم مدیریت محتوا یا حتی پورتال سازمانی اگر قصد استفاده از امکانات متداول را داشته باشید حدود 24 الی 72 ساعت زمان نیاز دارد. پس از نصب فروشگاه ساز , سایتساز و یا پورتال سازمانی شما عملا طراحی قالب و طراحی معماری و چیدمان وب سایت و ورود اطلاعات باتوجه به سفارشتان آغاز میشود.
  7. معماری ساختار کلی سایت
    طراحی معماری و چیدمان وب سایت شامل محل منوها , زیر منوها و تعدادشان و باکس های مورد نیاز در صفحه اصلی وب سایت و سایر بخش های اصلی سایت است. ستونهاییکه در تمام صفحات به نمایش در میایند و یا قصد نمایش آنها را ندارید. در چیدمان منوها و اجرای معماری کلی سایت اگر قصد اعمال سلیقه خودتان را دارید بهتر است قبل سفارش سایت های موفق داخلی و خارجی را بررسی کنید. منظور از سایت موفق سایتی است که حداقل در کشور رتبه کمتر از 5000 و در جهان رتبه کمتر از 200,000 داشته باشد. 
  8. تولید محتوا ( متن ,عکس , فیلم )
    سایت های حرفه ای اغلب تولید محتوای دیجیتال را سفارش میدهند. در واقع نوع نگارش متن , عکاسی صنعتی , ساخت و ویرایش آیکون های هماهنگ در وب سایت و بهینه سازی فیلمها و تصاویر در این بخش انجام میشود. این بخش مهم را تنها سایت های خاصی انجام میدهند که هدفشان موفقیت در کسب و کار آنلاین است و مسلما به هزینه های طراحی وب سایت شان اضافه میکند چراکه عملا هزینه های ساخت فیلم , انیمیشن و یا متن تک تک صفحات و تصاویر وب سایت حتی فایل های PDF و فرم ها را بصورت پیمانکاری به مجموعه ای واگذار میکنند. چنانچه قصد متفاوت بودن در اینترنت نزد جستجوگرها و مخاطبان خود را داشته باشید بایستی شرکت طراحی سایتی را انتخاب کنید که در دانش فنی و امکان تولید و مدیریت محتوای شما را داشته باشد.
  9. طراحی صفحات داخلی وب سایت
    سایت های شرکتی , فروشگاهی و الی الخصوص خبری نیاز به بروزرسانی وب سایت شان بطور مداوم را خواهند داشت. برای ورود اطلاعات متنی سایت , تغییرات جزئی و استفاده از امکانات نرم افزار طراحی وب سایت تان میتوانید طراحی صفحات داخلی سایت به شرکت طراح وب بسپارید. البته دقت کنید نرم افزار سایتساز این امکان را به شما میدهد که ساخت صفحات و مدیریت صفحات را خودتان به تنهایی انجام دهید , ولی بسیاری از مشتریان هستند که میخواهند ورود اطلاعات متنی و تصویری صفحات داخلی سایتشان بطور هماهنگ و به شکل استاندارد توسط یک طراح سایت باتجربه انجام شود تا با ساخت هر صفحه بلافاصله جستجوگرها آنرا شناسایی کرده و مخاطبان سایت احساس هماهنگی تمام صفحات وب سایت را داشته باشند.
  10. مدیریت و پشتیبانی وب سایت
    سایت های طراحی شده ممکن است به دلایل ضعف امنیتی , قدیمی بودن تکنولوژی ساخت سایت و یا تعویض مدیر سایت دچار اختلال یا کندی در روند توسعه سایت داشته باشند. از اینرو خدمات مدیریت و پشتیبانی سایت برای از آموزش تا رفع اشکال و بروزرسانی و افزایش امکانات جدید شامل خدمات مدیریت و پشتیبانی سایت میشود. هزینه های مداوم پشتیبانی از سایت بسیار ناچیز تر از لحظه ای است که شما پس از مدت ها قصد رفع اشکالی در سایت تان را داشته باشید و از طراح سایت بشنوید که ” باید سایت را از نو طراحی کنید “
  11. بازاریابی محتوای وب سایت
    افزایش رتبه سایت یا افزایش رنک سایت شما همان هدفی است که بخاطر آن راه اندازی سایت تان را انجام داده اید. نمایش محتوای صفحات داخلی سایت شما در شبکه های اجتماعی , سایت های دیگر , موتورهای جستجوگر … همه و همه خدمات بازاریابی اینترنتی و بشکلی جزئی تر , بازاریابی محتوای سایت شما میباشند.
  12. تبلیغات اینترنتی وب سایت
    برندسازی و موفقیت در بازاریابی اینترنتی به تبلیغات آنلاین نیاز دارد. تبلیغ در بهترین سایت های کشور , بهترین اپلیکیشن های موبایل و حتی تبلیغ در گوگل و سایر موتورهای جستجوگر و شبکه های اجتماعی با استفاده از ارتباط مستقیم با واحد تبلیغات این رسانه ها انجام میشود. اغلب سایت های موفق داخلی تبلیغات اینترنتی وب سایت شان را به عنوان بخش جدایی ناپذیر ,بطور مداوم انجام میدهند تا تفاوت کسب و کارشان نزد مشتریانشان بطور محسوسی حس شود. فهرست بالایی از رسانه های هدف در حوزه اینترنت ,نرم افزار و موبایل میتوانند به تعداد بازدیدکنندگان و در نهایت مشتریان شما اضافه کنند.

 

صفر تا صد طراحی سایت

۱- تحقیق و برنامه ریزی (۲ تا ۱۰ هفته) :

مهم ترین مرحله قبل از راه اندازی سایت و طراحی سایت و رسیدن به موفقیت در آینده تحقیق در مورد آن است. باید سایتهای فعلی که هم موضوع سایت شما راه اندازی شده اند را بررسی کنید و نقاط ضعف و قوت آنها را بشناسید.
اگر سایت شما نمونه داخلی ندارد باید سایتهای خارجی و درصد هماهنگی آنها با مخاطبین داخلی را بررسی کنید. امروزه در هر موضوعی که فکر کنید هزاران سایت وجود دارد و برای موفقیت در میان این بازار پر رقابت باید فعال باشید و با برنامه ریزی درست برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید .

بهتر است قبل از راه اندازی سایت پاسخ سوالات زیر را در ذهن خود آماده کنید:

باید بدانید که هدفتان از سایتی که راه اندازی میکنید چیست ؟
چه افرادی مخاطبین شما را تشکیل میدهند ؟
محتوی سایت چگونه و توسط چه افرادی تهیه خواهد شد ؟
منابع مالی و درآمدهای شما برای ادامه فعالیت چگونه تامین میشود ؟
چگونه میتوانید برای سایت بازاریابی و تبلیغ کنید؟
کدام شبکه های اجتماعی برای سایت شما مناسب هستند ؟

فراموش نکنید خلاقیت در هر کاری باعث پیشرفت و متمایز شدن شما از رقبا خواهد شد. پس نباید از سایتهای رقیب خود کپی برداری کنید.

۲ – دامنه و منابع مورد نیاز (۱ هفته )

بعد از برنامه ریزی و مشخص کردن اهداف برای راه اندازی سایت و طراحی سایت باید برای سایت خود دامنه (Domain) انتخاب کنید. دامنه معرف نام و برند شما خواهد بود. برای انتخاب آن باید دقت و وسواس خاصی داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله راهنمای انتخاب دامنه مراجعه کنید.

انتخاب نام صحیح دامنه می تواند در آینده هزینه های زیادی را برای تبلیغات، برندینگ و دستیابی به اهداف مورد نظر شما ایجاد کند. در هنگام انتخاب نام دامنه می بایست چشم انداز پروژه ی طراحی سایت خود را به درستی ببیند. انتخاب یک نام تخصصی هرچند امروز می تواند جذابیت بیشتری را برای خدمات یا محصولاتی که شما ارائه می کنید ایجاد کند، اما می تواند در عین حال با افزایش خدمات جدید نامرتبت نام دامنه ی شما را پس از رشد و توسعه کاملا بی معنی نماید.

برای انتخاب نام دامنه حتما ضمن در نظرگیری تمام ویژگی ها از مناظر مختلف در خصوص آن نظرسنجی کنید. شاید خریدن گران یک دامنه ی کوتاه و تاثیرگذار که قبلا ثبت شده است اقدامی بسیار به صرفه تر نسبت به ثبت نام های آزاد و تا کنون ثبت نشده باشد.

پس از انتخاب نام دامنه، وب سایت شما به یک سرویس میزبانی وب یا Host پر قدرت هم نیاز دارد که جوابگوی نیازهای شما باشد.
در واقع تمامی فایلهای سایت شما روی سرویس میزبانی وب نگه داری میشود و کاربران با تایپ کردن دامنه شما در مرورگر میتوانند محتویات سایت شما را مطالعه کنند.

یک سرویس میزبانی مناسب می بایست، ضمن بهره گیری از سرورهای قدرتمند، میزان مناسبی از منابع سرور را ما به ازاء هزینه های خرید هاست در اختیار شما قرار دهد.

از سوی دیگر وجود پیش بینی های امنیتی، ساختار صحیح شبکه، Data center، سرعت سرویس اینترنت مورد استفاده در Data center تاثیر مستقیمی بر کیفیت تجربه ی کاربر در هنگام استفاده از وب سایت شما خواهد داشت. ازین رو قبل از مقایسه ی قیمت های یک سرویس میزبانی به ویژگی های آن توجه کنید.

بدیهی است شرکت میزبانی وب که بر روی یک سرور هزار هاست می فروشد، قابلیت قیمت گذاری بسیار ارزان تر از شرکتی که بر روی یک سرور حداکثر صد هاست قدرتمند تعریف می نماید خواهد داشت.

هر چند عموم شرکت های ارائه کننده ی خدمات هاست مدعی ارائه ی بهترین کیفیت در سطح جهانی هستند، اما در واقع این شرکت ها در ایران به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

شرکت هایی که به دلیل ارائه ی سرویس به مشتریان سازمانی و شرکت های حرفه ای نیازمند پیش بینی منابع کافی برای جلب رضایت این دسته از مشتریان بودند.
شرکت هایی که صرفا با تعریف هزینه های اندک قصد جلب مشتری داشته اند.

هرچند این دسته تنها موفق به جلب نظر مجموعه هایی می گردند که وب سایتشان از چندان اهمیتی در استراتژی موفقیت سازمان برخوردار نگشته است، اما بسیاری از مشتریان سازمانی نیز با مشاهده ی قیمت های نازل این دسته از شرکت ها همواره با این سوال روبه رو هستند که علت فاصله ی جدی قیمت ها در این دو دسته شرکت چیست؟

و در ادامه برخی از مقالات دیگر سازین در خصوص سرویس هاست (میزیانی وب) بدین شرح است:

سازین با بیش از ۱۹ سال سابقه در میزبانی و هاست هزاران سایت مطرح ایرانی میتواند سایت شما را با بهترین کیفیت میزبانی کند .
پکیج های مختلف میزبانی وب ما جوابگوی هر نوع سایتی می باشد.

بهتر است که پکیج های مختلف میزبانی وب سازین که برای حضور حرفه ای در فضای اینترنت پیش بینی شده است را مقایسه کنید.
۳ – طراحی سایت (۲ تا ۲۴ هفته )

در این مرحله انتخاب شرکت طراحی سایت اولین گام برای دستیابی به یک نتیجه ی موفقیت آمیز است. اگر شما عبارات کلیدی مرتبط با طراحی سایت را در گوگل سرچ کنید، با صدها وب سایت روبه رو خواهید شد که ادعای دارا بودن توانایی اجرای پروژه با بهترین قیمت را دارند. از این رو انتخاب صحیح شرکت طراحی سایت بسیار سخت می گردد. برای اطلاع از نحوه ی صحیح انتخاب شرکت طراحی سایت، به مقاله ی انتخاب شرکت طراحی سایت مراجعه نمایید.

حال که شرکت طراحی سایت مناسب را برای انجام پروژه انتخاب نموده ایم، با عقد قرارداد صحیح می بایست کلیه ی خواسته های خود را به طور دقیق در قرارداد و یا پیوست های آن مشخص نماییم.

برای اطلاع از نحوه ی عقد قرارداد صحیح به مقاله ی عقد قرارداد طراحی سایت مراجعه نمایید.

هر چند نگارش کلیه ی خواسته ها و حدود آن در مرحله ی اول امری زمان بر و وقت گیر می باشد، و بسیاری از کارفرمایان به جهت صرفه جویی زمانی آن را انجام نمی دهند و تنها به چند خطی در خصوص ویژگی های کلی طراحی سایت مورد نظرشان بسنده می کنند، اما انجام ناقص این بخش در واقع پایه و اساس پروژه را می تواند بسیار متزلزل کرده و شرایطی فراهم آورد که شرکت طراحی سایت در صورت بی تجربگی بتواند مدعی انجام خواسته های کارفرما در یک بازه ی وسیعی از انتخاب ها باشد.

اگر طراحی سایت سازمان یا شرکتی بزرگ انجام می پذیرد، در نظرگیری استراتژی سازمان یا شرکت در RFP (درخواست پروپزال)، بسیار ضروری است.

اما اگر شما دارای سازمانی بزرگ نیستید و یا توان هزینه کردن برای بخش های مشاوره ای و فازهای مطالعاتی قبل از شروع پروژه های طراحی سایت را ندارید، حداقل کاری که می توانید بکنید این است که کلیه ی بخش های وب سایت را تعریف کرده، و خواسته های خود را در هر یک از بخش ها به صورت حداقل و حداکثر تعریف نمایید.

این کار قطعا به دلیل مشخص کردن خواسته ها برای انجام یک پروژه ی مشخص، منجر به کاهش هزینه های شما خواهد شد.

چرا که شرکت طراحی سایت در صورت عدم وجود RFP یا فهرست دقیق خواسته های شما مجبور است با در نظرگیری ضرایب بالاسری بزرگتر ریسک خود را در هنگام قیمت دادن کاهش دهد.

برای آشنایی با روش های انجام صحیح این مراحل به مقاله ی آن چه در هنگام انجام پروژه ی طراحی سایت باید بدانیم مراجعه کنید.

پس از عقد قرارداد عموما پروژه با توجه به حجم و اندازه ی خود به چند بخش زیر تقسیم می گردد:

بخش طراحی قالب و گرافیک عمومی سایت
راه اندازی یا برنامه نویسی برای هسته ی مرکزی پروژه
به کارگیری یا تولید افزونه های مناسب برای ایجاد کردن کارهای پروژه ی طراحی سایت
تولید محتوای اولیه مورد نیاز برای درج در وب سایت (که این بخش عمدتا توسط کارفرمایان می بایست انجام گیرد.)
بررسی و بهینه سازی تجربه ی کاربری یا UX، در پروژه ی طراحی سایت مورد نظر، با رعایت استانداردهای بهبود تجربه ی کاربری(UX)
تست عملکرد کلیه ی بخش های سایت
کنترل املایی و غلط گیری محتوای سایت
بارگذاری اولیه
آموزش و یادگیری روش های صحیح درج محتوای جدید توسط راهبر سایت
به کارگیری نیروی متخصص یا پیمانکار برای پشتیبانی لازم (که عموما انتخاب سنجیده تر همان شرکتی است که پیمانکار طراحی سایت می باشد.)
تحقیق و توسعه در راستای بهبود فرآیندها، محتوا و عملکرد وب سایت

با توجه به اهمیت نقش سفارش دهنده ی پروژه ی طراحی سایت، برخی از مراحل به عنوان گام های باقی مانده ی راه اندازی سایت در زیر توضیح داده می شود.

برای اطلاع از گام های فوق به مطلب مرتبط آن چه در هنگام پروژه ی طراحی سایت باید بدانیم مراجعه کنید.
۴ – محتوی سایت (۱ تا ۱۵ هفته)

یک بخش مهم در طراحی سایت و راه اندازی سایت، انتخاب و تولید محتوا برای سایت است.
هرچه شما به زیبایی ظاهری سایت اهمیت بدهید ولی از نظر محتوا ضعیف باشید، در عمل شکست میخورید. چون این محتوی سایت است که باعث جذب کاربر به سمت شما میشود و همین کاربرها به خریداران و مشتریان شما تبدیل میشوند.

با یک جست و جوی ساده در موضوعات مورد تخصص خودتان میتوانید صدها ایده جدید برای تولید محتوا پیدا کنید و یک مقاله مفید بنویسید.

فراموش نکنید که موفقیت در اینترنت بدون زحمت بدست نخواهد آمد. پس باید زمان بگذارید و برای سایت خود مقاله، عکس، فیلم تولید کنید و آنها را در شبکه های اجتماعی هم گسترش دهید.

استفاده از پتانسیل بالای شبکه های اجتماعی به شما کمک میکند به صورت رایگان کالا و خدمات خود را به میلیونها کاربر از سراسر جهان معرفی کنید و البته اشتباهات رایج در شبکه های اجتماعی را انجام ندهید.

هرگز سعی نکنید مطالب دیگران را در سایت خود کپی کنید. این کار هیچ منفعتی برای سایت شما نخواهد داشت.

مطالبی که منتشر میکنید باید حداقل ۳۰۰ کلمه باشد. در زیر برخی از استانداردهای تولید محتوا که در حال حاضر مورد پذیرش عموم Search engine ها برای تخصص امتیاز بالاتر به کیفیت محتوا می باشد را مختصرا مشاهده می کنیم.

مقالات با بیش از ۲۰۰۰ کلمه در صورت از بین نرفتن یکپارچگی مطلب به دو قسمت تقسیم شود.
یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی برای محتوای خود در نظر بگیرید و در پاراگراف اول و آخر حتما از آن استفاده کنید و در میان متن هم چند بار آن را تکرار کنید. گرچه تکرار غیرطبیعی این کلمه به سادگی توسط گوگل به عنوان spam شناسایی شده و ارزش محتوا را به شدت کاهش خواهد داد.
متون طولانی را پاراگراف بندی کنید و کلمات مهم را بصورت پر رنگ یا زیرخط دار نمایش دهید.
کلمات کلیدی خود را با تگ H1 تا H3 در متن مشخص کنید.
حتما از یک تصویر مرتبط با متن در محتوای خود استفاده کنید و در تگ alt تصویر از کلمه کلیدی استفاده کنید. موتورهای جست و جو نمیتوانند تصویر را ببینند اما از روی تگ alt تشخیص میدهند آن تصویر چه موضوعی دارد.

رعایت این اصول باعث میشود که کاربران ورودی بیشترین رضایت را از مطالب شما داشته باشند و نتیجه آن کاهش نرخ پرش سایت شما و بهبود رتبه شما در نتایج جست و جو است.
۵ – تست اولیه (۲ تا ۶ هفته)

در این مرحله از طراحی سایت و راه اندازی سایت، شما تا حد زیادی به پایان کار نزدیک شده اید. در این بخش شرکت طراحی سایت می بایست با همکاری سفارش دهنده به انجام مراحل تست عملکرد وب سایت، صحیح بودن لینک ها، عملکرد صحیح فرآیندها و املا صحیح متون بپردازد.

هرچند شما میتوانید آدرس سایت خود را به دوستان نزدیک و اعضای تیم خود بدهید. و از آنها بخواهید بخشهای مختلف سایت شما را تست کنند و مشکلات احتمالی را برای شما ارسال کنند. طبیعتا پیدا شدن تمامی ایرادات یک سایت ممکن است زمان زیادی نیاز داشته باشد.
در این مدت هیچ تبلیغی برای سایت خود نکنید و سعی نکنید عموم مردم را به سایت هدایت کنید، چون طراحی سایت شما هنوز در مرحله رفع اشکال است و باید نقاط ضعف آن مشخص و اصلاح شود.
۶- رونمایی سایت (۱ روز)

در این مرحله سایت شما طراحی شده و مطالب در آن قرار دارد و همچنین ایرادات آن رفع شده است و آماده است تا از آن بصورت عمومی رونمایی کنید و رسما شروع به کار کنید.

اکنون میتواند به صورت رسمی کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را که قاعدتا از قبل تدوین کرده اید عملیاتی کنید. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله ی تدوین کمپین دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید.

هر کمپین صحیح دیجیتال مارکتینگ با در نظرگیری استراتژی های مالکین وب سایت شما، می تواند شامل یک یا همه ی موارد زیر باشد:

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (seo، به جهت افزایش رتبه در گوگل)
تولید محتوای اورجینال هدفمند
ارسال خبرنامه ی هوشمند و هدفمند
ایجاد و مدیریت کانال های شبکه های اجتماعی
بهبود دائمی ساختار محتوا و شکل و ظاهر وب سایت
ایجاد کمپین های هوشمند تبلیغات بنری در سایت های هدف
سنجش و اندازه گیری رشد فروش و رشد برند

۷- تحقیق و توسعه ( همیشگی)

با توجه به پویا بودن رفتار مخاطب و کاربر در فضای مجازی و با در نظرگیری یک روش همگرا، انجام فرآیند تحقیق و توسعه به جهت شناسایی روش ها و الویت های بهبود عملکرد و محتوای وب سایت با هدف افزایش رضایت کاربر، می بایست به صورت پیوسته و در فواصل مشخص انجام گردد.

فاصله زمانی این کار وابسته به پارامترهای مختلفی مانند: اهمیت وب سایت، تعداد کاربران و… می باشد.

اما عموم کارشناسان براین باورند که در ماه های اول معرفی یک وب سایت انجام فرآیند تحقیق و توسعه کمتر از ماه های بعدی می باشد. در زیر به روش ساده سازی شده ی انجام این فرآیند برای موسسات کوچک که دارای واحد تحقیق و توسعه مستقل نیستند اشاره می شود.

شما میتوانید در این مرحله بخشهای جدید به سایت اضافه کنید. یا اگر میبینید که بعضی از بخشهای فعلی سایت شما مخاطبی ندارد آن بخش را حذف کنید. همچنین قالب سایت خود را با روشهای جدید برنامه نویسی تحت وب گسترش دهید.

اگر محصولی برای فروش دارید برای سایت خود فروشگاه اینترنتی ایجاد کنید.
اگر سایت شما بازدیدکنندگان فراوانی دارد از طریق جذب تبلیغ درآمد سایت خود را زیاد کنید.
اگر کاربران شما نیاز به پشتیبانی دارند بخش چت و پشتیبانی را به سایت اضافه کنید.