تعریف دقیق محتوا چیست ؟

محتوا چیست | تعریف محتوا | بازاریابی محتوا

تعریف محتوا , تعریف دقیق محتوا را بدانیم تا بهتر از این ابزار مهم و موثر در بازاریابی محتوا استفاده کنیم

گام اول در یک بازاریابی محتوایی، رسیدن به یک بینش درست درباره مفهوم محتواست

محتوا بخش مهم و ضروری ایجاد ارتباط بین کسب‌و‌کار و مصرف‌کننده است. از طریق محتوا‌ست که مردم اطلاعات برند را پیدا کرده، از آن استفاده نموده و به آن عمل می‌کنند. محتوا اطلاعات و تجاربی است که به دست کاربر نهایی و یا مخاطب می‌رسد. «چیزی است که از طریق برخی ‌رسانه‌ها به صورت صوتی، متنی یا از طریق هر یک از هنرهای مختلف» بیان می‌شود.

محتوا بخش مهم و ضروری ایجاد ارتباط بین کسب‌و‌کار و مصرف‌کننده است. از طریق محتوا‌ست که مردم اطلاعات برند را پیدا کرده، از آن استفاده نموده و به آن عمل می‌کنند. محتوا اطلاعات و تجاربی است که به دست کاربر نهایی و یا مخاطب می‌رسد. «چیزی است که از طریق برخی ‌رسانه‌ها به صورت صوتی، متنی یا از طریق هر یک از هنرهای مختلف» بیان می‌شود. برخی دیگر محتوا را چنین تعریف می‌کنند: «محتوا ارائه اطلاعات به مخاطبان با یک هدف خاص از طریق یک کانال و در یک فرم خاص است.» این ‌تعریف دارای پنج جزء است:

اطلاعات: چه ایده‌هایی را منتشر می‌کنید؟ اطلاعات ترکیبی از مهم‌ترین ایده‌هایی که مخاطب لازم است بداند نیاز به دانستن و جزئیات کلیدی (شواهد، توضیحات و نمونه‌ها) است که از آن ایده‌ها پشتیبانی می‌کنند.

هدف: چرا این کار را انجام می‌دهید؟ می‌خواهید مخاطبان به چه چیزی فکر کنند؟ چه احساسی داشته باشند؟ چه کاری انجام دهند؟ محتوا زمانی بسیار موفق است که شما آن را برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی کنید. بیان دقیق این هدف توسعه محتوا که به مخاطبان شما انگیزه دهد و محتوایی طنین‌انداز شود را بهبود می‌بخشد.

مخاطب: مخاطب هدف شما برای این محتوا چه کسی است؟ بسیاری از مواقع، کسب‌وکارها و برندها بدون شناخت نیاز مخاطب و توجه به او محتوا تولید می‌کنند. افراد و مخاطبانی که می‌خواهید به آنها دست یابید، دغدغه‌ها و سؤالات آنها را شناسایی کنید. به این طریق می‌توانید نیاز تناسب و طنین‌انداز بودن محتوا را برطرف کنید.

کانال: چگونه محتوا را به دست مخاطبان خود می‌رسانید؟ در فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان هدف شما حضور ندارند، پست نگذارید. اگر افرادی که می‌خواهید محتوای شما را ببینند و به آنها دست یابید در لینکدین هستند، پست‌ها و محتوای خود را آنجا قرار دهید. از یک «فیلتر هدف» برای بررسی لیست کانال‌هایی که به شما در رسیدن به هدف بهتر کمک می‌کنند، استفاده کنید. سپس، از مخاطبان یا «فیلتر هدف» برای محدود‌کردن بیشتر لیست استفاده کنید.

فرم: چگونه روابط خود با مخاطب را در آخرین حالت نمایش می‌دهید؟ با انتخاب کانال‌ها، نوبت به انتخاب ژانر و اشکال بهینه‌سازی شده برای گسترش این کلمه می‌شود. با انتخاب نوع محتوا شروع کنید. ویدئو، پست وبلاگ، مقاله یا پادکست بسازید. سپس فرم را از نظر نوع رسانه، طول، اندازه، سبک و غیره در نظر بگیرید تا یک محتوای مطلوبی تولید کنید.

روش صحیح بازاریابی محتوا
روش صحیح بازاریابی محتوا
  • محتوا آگاهی‌دهنده (عملی، کاربردی، تاکتیکی) است

به گفته کانال MeetTheBossTV محتوا اطلاعات جذاب، مرتبط، قابل اعتماد، جالب، سرگرم‌کننده در قالب متن، تصویر، ویدئو یا صوت است.

هایدی کوهن می‌گوید:

«محتوا اطلاعات با‌کیفیت و مفیدی است که داستان را به شیوه‌ای متناسب، با هدف ایجاد یک احساس و یا ایجاد تعامل انتقال می‌دهد.» ارائه محتوای زنده یا غیر‌زنده را می‌توان با استفاده از انواع فرمت‌ها از جمله متن، تصویر، ویدئو، صوت و یا سخنرانی بیان کرد.

هنگامی که از محتوا برای اهداف بازاریابی استفاده می‌شود، محتوا باید شامل برندسازی سازمان بوده و خالی از هر نوع تبلیغ باشد و از یک فراخوان برای عمل استفاده کند. سایت MjGlobalCom در تعریف محتوا می‌گوید: «محتوا یعنی تصویر، ویدئو، بلاگ، اینفوگرافیک، مصاحبه، نظر، گیف، آهنگ، داستان، نکات، دانستنی‌ها و غیره.»

  • محتوا تجربه است (مفید، هدفمند، نتیجه‌گرا)

از دید آوینا کائوشیک، محتوا هر چیزی است که به زندگی خواننده ارزشی می‌افزاید. این ارزش‌ها با کمک کردن به مخاطب در انجام بهتر شغل خود، دقیق‌تر‌شدن آنها، خندان، سرگرم‌کردن آنها و آموزش فراهم می‌شود.

کاترین آراگون نیز می‌گوید:

«محتوا هرگونه اطلاعاتی است که اعتماد و اعتبار را برای مشتریان ایده‌آل خود فراهم می‌کند.»

جوآن دامیکو هم نظر خود را چنین بیان می‌کند که محتوا هر‌گونه ایجاد ارتباط در هر رسانه‌ای است که به یک هدف، کمک می‌کند. این هدف می‌تواند آموزش، اطلاع‌رسانی، سرگرمی، هشدار، توصیف خود و یا جرقه شروع مکالمه در یک زمینه خاص باشد. جو پولیزی، تعریفی ساده محتوا را ارائه می‌دهد: «اطلاعات جذابی که آموزنده، جالب و سرگرم‌کننده است.»

لیندون نا نیز چنین می‌گوید:

«هرچیزی روی URL که می‌توان استفاده کرد، چیزی که خواندنی یا دیدنی یا قابل دانلود است.»

بری فلدمن می‌گوید:

«تعریف ساده آن، پاسخ به سؤالات مشتریان است.»

اندرو جانسون معتقد است:

«محتوا هر چیز جذاب، زیبا و هوشمندانه است و باید اساسا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.»

اما به نظر الیور بلانچارد، واژه محتوا آنقدر مبهم است که می‌تواند به معنای هرچیزی باشد و در عین حال می‌توان گفت هیچ معنایی ندارد.

در اصل این واژه به معنای «چیزی برای پر کردن یک فضای خالی» است. این چیز می‌تواند عکس، ویدئو، تبلیغ بازاریابی، یک تحلیل کامل، شعر، متن‌های پوچ و بی‌ارزش باشد. چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که حجم محدودی فضا وجود دارد که باید با محتوا آن را پر کرد.

در نهایت، هرکسی دیدگاه و تعریفی متفاوت از محتوا دارد. همانطور که در تعاریف بالا شاهد بودیم برخی تعریف محتوا را وسیله‌ای برای پاسخ به سوالات مشتریان، برخی آموزنده و مفید دانسته و برخی هنوز معنای آن را مبهم می‌دانند. نظر شما چیست؟ شما چه تعریفی از محتوا دارید؟

سفارش تولید محتوا برای سایت
سفارش تولید محتوا برای سایت

نقش محتوا در بازاریابی اینترنتی سایت

اهمیت محتوا در بازاریابی اینترنتی آنقدر مهم است که بازاریابی محتوا برای موفقیت کسب و کارهای اینترنتی به یک اصل مهم تبدیل شده است. با یک جستجوی ساده در اینترنت به اهمیت بازاریابی محتوا ( محتوای تازه و استاندارد ) پی می برید. محتوا مهمترین بخش سایت برای جستجوگرهاست و آمدن سایت به صفحه اول گوگل یا بینگ یا یاهو و بهبود رتبه الکسا و .. فقط و فقط به انتشار مداوم و روزانه و البته استاندارد محتوای تازه ارتباط دارد.

نکات کلیدی در تولید محتوا برای بهبود رتبه سایت

  • محتوا کپی نشده باشد

  • محتوا مفید و مرتبط با موضوع سایت باشد

  • تولید محتوا با رعایت دستور زبان و با نگارش درست انجام شده باشد

  • از واژه های کلیدی پرطرفدار گوگل یا هر جستجوگر دیگری در تولید محتوا استفاده شود

  • تکنیک های موتورهای جستجو در تولید محتوا , پاراگراف بندی , تیتر و… رعایت شود.

  • محتوا به شکل منظم , روزانه و تا حد امکان کوتاه ولی مفید تولید شود.

  • متن , عکس , فیلم , فایل صوتی تولید شده و اختصاصی باشد و اگر نیست ذکر منبع به سایت اعتبار بیشتری می بخشد.

بهترین شیوه برای بازاریابی محتوا

پس از راه اندازی سایت و کسب و کار اینترنتی بهترین پیشنهاد استفاده از یک مدیر حرفه ای سایت برای تولید محتوا و انتشار آن است . اگر داستان موفقیت کسب و کارهای اینترنتی ایرانی یا خارجی را دنبال کرده باشید متوجه سرمایه گذاری اولیه شان با نگاه تخصص محور روی تولید محتوا و مدیریت سایت شان خواهید شد. یک مدیر سایت حرفه ای با توجه به تجربه ای که در تولید مقاله فارسی , تولید مقاله آموزشی یا انتشار خبر یا ساخت صفحه معرفی محصولات برای فروشگاه اینترنتی دارد , تسلط بهتری برای مدیریت وب سایت داشته و محتوا را به شکلی هدفمند در سایت شما انتشار خواهد داد .

نتیجه خوب تولید محتوا در بهبود رتبه سایت آنقدر  این بخش از بازاریابی محتوا را با اهمیت کرده که پیدا کردن یک مدیر سایت حرفه ای کمی دشوار شده است . حالا که به اهمیت نقش بازاریابی محتوا و مدیریت حرفه ای سایت پی بردید برای استفاده از سرویس های مدیریت سایت اقدام کنید.

 

 

 

لینک های مرتبط:

جدیدترین استارت آپ های ایران | بهترین سایت های ایران | مقالات کسب و کار اینترنتی

رپورتاژ آگهی | ثبت سایت | تبلیغات اینترنتی | تبلیغات شبکه اجتماعی | طراحی وب سایت

تعریف محتوا | تولید محتوا | بازاریابی محتوا | بازاریابی از طریق تولید محتوا | بازاریابی محتوای سایت | خدمات تولید محتوا |
تولید محتوای متنی | تولید محتوای خوب  | تعرفه تولید محتوا سایت | هزینه تولید محتوا | قیمت تولید محتوای الکترونیکی |
خدمات تولید محتوا | ربات تولید محتوا | سایتهای تولید محتوا | خرید تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *