۱- محصولی را میخواهید از طریق اینستاگرام بفروشید
۲- شما خدماتی را میخواهید از طریق ارائه دهید و بابت آن پول دریافت کنید
حال چنانچه فعالیت آینده تان برای کسب درآمد در اینستاگرام در یکی از شاخه های فوق قرار میگیرد شما را با انواع شیوه های کسب درآمد از اینستاگرام آشنا میکنیم.
اینستاگرام شبکه اجتماعی شادی، غذا، مسافرت،، جشن، یادگاری، خوشگلی و خوش تیپی، شیرینی، مهمانی، کافه و کلی چیزهای خوب دیگر هست. به مواردی که برای نمونه ذکر کردم دقت کنید همه اینها چیزهایی است که مردم به راحتی و با کمال میل برای آن هزینه میکنند. به همین دلیل ساده و مهم، اینستاگرام یکی از بهترین شبکههای اجتماعی برای کسب درآمد است.
کسب درآمد از اینستاگرام | ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام
کاربران دقیقا چگونه از اینستاگرام کسب درآمد دارند؟
روش اول: فروش مستقیم محصولات در اینستاگرام . به احتمال زیاد خیلی از تولید کنندگان لوازم شخصی، مد یا لوازم تزئینی را میتوانید در اینستاگرام پیدا کنید که تصاویر اجناس خود را منتشر میکنند، به فروش میرسانند و از اینستاگرام به عنوان یک رسانه رایگان برای تبلیغ محصولات خودشان استفاده میکنند. این روش زودبازدهترین روش کسب درآمد از اینستاگرام است.
روش دوم: تبلیغات. در این روش افراد با ترفندهایی که در ادامه ذکر میکنیم به تعداد قابل توجهی دنبالکننده یا همان فالور دست پیدا میکنند و تبدیل به یک رسانه پر بازدید میشوند، سپس با قرار دادن تصاویر تبلیغاتی در بین محتوای منتشر شده، به درآمد خوبی میرسند. این روش سادهترین روش کسب درآمد از اینستاگرام است.
روش سوم: برندسازی. این روش مخصوص صاحبان کسبوکارهاست که از پتانسیل اینستاگرام برای توسعه برند و بازاریابی خود استفاده میکنند. برندها در این روش به صورت دائم روی محصول یا خدمات خاصی تأکید نمیکنند و به جای فروش مستقیم محصول ، سعی در هدایت کردن مشتری به محل اصلی عرضه محصول خود که وبسایت یا فروشگاه است دارند. این روش اصولیترین و بهترین روش کسب درآمد از اینستاگرام است.
روش چهارم: خرید و فروش صفحات و فالور . این روش در واقع همان دلالی است که همهجا وجود دارد. افرادی صفحات کاذب درست میکنند و با روشهای عجیب و غریب کاربر جذب کرده و بعد به دیگران میفروشند و در این بین از هیچ تلاشی برای سوء استفاده از اعتماد دیگران دریغ نمیکنند! اگر چه این روش میتواند درآمد خوبی داشته باشد اما بدترین روش درآمد اینترنتی از این شبکهاجتماعی است…
به هر روش که بخواهید در این شبکه اجتماعی کسب درآمد داشته باشید، نیاز است که تعداد زیادی دنبال کننده یا همان فالور داشته باشید تا حضور و تعامل مخاطبان صفحه شما را به یک رسانه شخصی تبدیل کرده و به درآمد برسید. برای رسیدن به این هدف، پس از ایجاد صفحه و شروع فعالیت روشهای زیر را دنبال کنید تا به سرعت پیشرفت کنید:
استفاده از سایت یا وبلاگ شخصی: اگر سایت یا وبلاگ شخصی دارید حتما آدرس یا آیکون اینستاگرام خودتان را در آن درج کنید، به این شکل مخاطبان سایت یا وبلاگ شما، در اینستاگرام هم دنبال کننده تصاویر به اشتراک گذاشته شده شما خواهند بود.
ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام
استفاده از سایر شبکههای اجتماعی : آدرس اینستاگرام خود را در سایر شبکههای اجتماعی که در آن حضور دارید منتشر کنید. معمولا هر رسانه اجتماعی بر یک نوع مدل شبکهسازی تمرکز دارد. مثلا آپارات و یوتیوپ که روی ویدئو تمرکز دارد یا توییتر که میکرو بلاگ است و.. از اعتماد دوستان خود در سایر شبکههای اجتماعی برای این منظور استفاده کنید.
برندسازی در اینستاگرام : تلاش کنید صفحه اینستاگرام خود را به یک برند متصل کنید، مثلا وبسایت یا فروشگاه یا حتی نام شخصی خودتان. به این شکل اعتمادسازی و ارتباط بهتری با مخاطبان خواهید داشت.
دوستان خود را تگ کنید: با تگ کردن دوستان خودتان در هنگام انتشار هر تصویر، عکس به اشتراک گذاشته شده در صفحه آنها نیز منتشر شده و مورد توجه دنبالکنندگان آنها نیز قرار میشود. دقت کنید در این کار زیاده روی نکنید، هوشمندانه از این قابلیت استفاده کنید وگرنه به عنوان یک منتشر کننده اسپم شناخته میشوید. تگ کردن عبارت است از درج نام کاربری دوستان در هنگام انتشار تصویر.
تصاویر بدون توضیح منتشر نکنید: برای هر تصویر توضیح کوتاهی درج کنید، مخصوصا اگر نیاز است که بیننده بداند موضوع یا هدف عکس چیست. بیان کاملا غیر رسمی، ساده و خودمانی داشته باشید. در اینستاگرام لحن دوستانه بهتر از برخوردهای رسمی تأثیر میگذارد.
در توضیحات درج شده هشتک بزنید: اینستاگرام قابلیت جستجو کلی را از طریق #هشتک به کاربران میدهد. هشتک را در کلمات کلیدی هدف فروش یا برند خودتان درج کنید. مثلا اگر فعالیت شما تدریس زبان است کافیست همین دو کلمه را با #هشتک تایپ کنید. هشتک عبارت است از تایپ کارکتر # قبل از کلمه مد نظر.
از متنهای کوتاه استفاده کنید: اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر است. از متنهای طولانی در قسمت کامنتها اجتناب کنید. معمولا کاربران با هدف دیدن تصویر از صفحه شما دیدن میکنند نه خواندن مقاله!
آموزش شبکه اجتماعی | اینستاگرام را بیشتر بشناسیم
کامنتهای کاربران را حتما پاسخ دهید: کامنتهای کابران حتی انتقادات را حتما و دوستانه پاسخ دهید. تعامل با کاربران یک اصل مهم در هر کسبوکار اینترنتی بهشمار میآید. در ادامه با تحلیل نظرات میتواند عملکرد تولید محتوا و کسبوکارتان را بسنجید.
تصاویر با کیفیت و ویدئوهای خاص تهیه کنید: از تصاویر با کیفیت و فیلمهایی که خودتان تهیه کردهاید استفاده کنید. از تصاویر با نور کم، کیفیت پائین، کادربندی ضعیف یا آرشیوهای وب استفاده نکنید. ویدئوهای ۱۵ ثانیهای خلاقانه بسازید. این فیلمها به دلیل حجم کم بسیار تاثیرگذارند.
حداقل استفاده از فیلترهای اینستاگرم را داشته باشید: اینستگرام فیلترهای معروفی دارد که در هنگام اشتراکگذاری به شما در بهتر شدن عکس کمک میکند اما جالب است بدانید تصاویری که فیلترهای زیاد و غیرطبیعی در آن استفاده شده است، ۳۰ درصد کمتر لایک میخورند.
یک هویت واقعی و شناخته شده داشته باشید: از اسامی مستعار و ناشناخته در نام کاربری خود استفاده نکنید، اگر فروشگاه ، فعالیت، سایت یا برندی دارید از همان اسم در نام کاربری استفاده کنید و در غیر اینصورت از یک اسم واقعی شناخته شده. این کار حس اعتماد خوبی به کاربران منتقل میکند.
دیگران را دنبال (فالو) کنید: در شروع کار سعی کنید بیشتر شما دنبالکنند یا فالور دیگران باشید. افرادی را دنبال کنید که با هدف کاری و تجاری شما نزدیک باشند نه چهرههای سرشناس سینما یا فوتبال! مثلا اگر به روزنامهنگاری علاقهمند هستید یا فروشنده لوازم اسپرت اتومبیل هستید فالو کردن افراد علاقهمند به این فعالیتها، میتواند منجر به فالو مجدد شما شود.
مطالب انحصاری و متفاوت منتشر کنید: اگر اینستاگرام یکی از شبکههای اجتماعی سایت یا فعالیت شماست، مطالب و محتوایی متفاوت از آنچه در حالت عادی تولید میکنید، در اینستاگرام منتشر کنید. حتما آن نوع محتوا صرفا خاص اینستاگرام تهیه و تولید شود. میتوانید در سایت خود درج کنید که محتوای اینستاگرام در هیچجای دیگری منتشر نمیشود.
زمانبندی منظم برای بروزآوری داشته باشید: بطور منظم، پیوسته و در ساعاتی خاص اینستاگرام خودتان را بروز کنید. آمارهای کلی نشان میدهد ساعات پایانی روز و شب برای کاربران ایرانی بهتر است اما این یک قانون ثابت نیست. این زمانبندی را از بازخورد و سلیقه کاربران صفحه خودتان استخراج کنید.

مطالب متنوع، سرگرم کنند و آموزشی منتشر کنید: محتوای تصویری شما میتواند ترکیبی از عکسهای جالب و شخصی، تصویر نوشتههای آموزشی، فعالیت و رویدادهای خاص کاری یا حتی تصاویر طنز مرتبط با کار شما باشد. رعایت این تنوع برای کاربر جذابیت بیشتری خلق میکند.
مناسبتها و روزهای خاص را درک کنید: روز معلم، دانشجو، تولد ادیسون، روز جهانی کودک و.. میتواند موضوعات خوبی برای تولید محتوای تقویمی باشد. این امر احساس بروز بدون و منطبق بودن فعالیت شما را به دنبالکنندگان اینستاگرام شما منتقل میکند. از رخدادهای اجتماعی، متناسب و موازی فعالیت خودتان در تولید محتوا استفاده کنید.
کاربران را در انتشار محتوا مشارکت دهید: مثلا میتوانید کمپینهای مختلف ایجاد کنید یا کد تخفیف ارائه دهید. کدهای خاصی که فقط در اینستاگرام منتشر میشود. از دیگران بخواهید که با تگ کردن یا دعوت به فالو دوستان خودشان از کدتخفیف یا کمپین شما استفاده کنند.
از سامانههای اشتراکگذاری خودکار استفاده کنید: سایتها و سامانههایی وجود دارد که به صورت خودکار سایر شبکههای اجتماعی شما را در صورت بروزرسانی صفحه شما در اینستاگرام، بروز میکند، یعنی این که پستهای شما را به صورت خودکار در لینکداین، توییتر فیسبوک و.. منتشر میکند. سایت IFTTT یکی از بهترین سامانههای خودکارسازی اشتراک گذاری است. البته اینستاگرام به صورت خودکار قابلیت اتصال به فیسبوک را دارد اما فراموش نکنید ممکن است این فرایند برای بعضی از کاربران ناخوشایند و مصنوعی بهنظر برسد.
هیجان انگیز و خلاق باشید: مثلا برای دهزارمین فالو کننده خودتان جایزه بگذارید، یا برای هزارمین لایک، فلان تخفیف یا پیشنهاد هیجان انگیز را در نظر بگیرید. در اینستاگرام فضای کاری غیر رسمی و غیر جدی خلق کنید. به عنوان یک بستر کسبوکار، یک صفحه خلاق و انگیزه بخش داشته باشید. صفحات موفق تجاری فارسی را در اینستاگرام بررسی و تحلیل کنید.
از فضاهای دیگر کاری ، فالور جذب کنید : برای مثال در بستههای فروش یا خدمات خودتان آدرس صفحه اینستاگرام را درج کرده و از مشتریان بخواهید که تخفیف یا اطلاعات بیشتر را در اینستاگرام شما دنبال کنند، حتی از تبلیغات آفلاین، چاپی، محیطی و تلوزیونی خودتان هم میتوانید فالور جذب کنید. کافیست نام کاربری اینستاگرام خود را در آنجا هم منتشر کنید.
بازخوردهای کاربران را تحلیل کنید: این نکته مهم را فراموش نکنید که شما با هدف درآمدزایی در اینستاگرام فعالیت میکنید، پیشنیاز مهم این امر ابتدا حضور و در مرحله بعدی تعامل دنبالکنندگان با شماست. همواره بازخوردهای لایک ،کامنتها، افزایش یا کاهش فالورها را تحلیل کرده و بر اساس آن تولید محتوا کنید…
موارد بسیار مهمی که باید در کسبدرآمد از اینستاگرام باید به آن توجه کنید
هرگز و هرگز لایک و فالور فیک خریداری نکنید: اکثریت کسانی که لایک و فالور خرید و فروش میکنند از طریق ربات یا کاربران غیر ایرانی اقدام به جذب فالور میکنند. اگر اینستاگرام به جعلی بود لایک یا فالورهای شما پیببرد، بلافاصله کاربری شما را برای همیشه مسدود میکند. این نوع خرید و فروش لایک، فالور و صفحه از نظر اینستاگرام و اخلاق حرفهای نوعی کلاهبرداری است که در آینده راه به جایی نخواهد برد.
از نرمافزارهای جانبی و افزایش لایک استفاده نکنید: این برنامهها نیز نوعی ربات هستد که در نهایت اگر منجر به مسدود شدن حساب شما نشود، فالورهای غیر ایرانی و غیر واقعی به سمت صفحه شما هدایت میکند. اگر برخی از صفحات را بررسی کنید، خواهید دید که بیش از ۱۰ هزار فالور دارند اما هر تصویر۱۰۰ لایک هم نمیخورد یا ۵۰ نفر کامنت نمیگیرد. دلیل این امر جعلی بودن فالورهاست.
درآمد غیر مستقیم را ترجیج دهید: سعی کنید بازخورد گرفته شده از اینستاگرام را به سمت یک برند، وبسایت و یا فروشگاه سوق دهید و از آنجا کسبدرآمد کنید. به این صورت مشتری برند، همیشه مشتری باقی خواهد ماند. اکثر کاربرانی که امروز مشتاقانه از اینستاگرام استفاده میکنند دو سال پیش فقط در فیسبوک بودند، همینطور که اکثر کاربران تلگرام در ایران، سال گذشته در وایبر و واتساپ بودند و معلوم نیست سال بعد کجا باشند! به همین دلیل برندسازی از فروش مستقیم ارزشمندتر است.
از انتشار محتوای احساسی و جوگیر خوداری کنید: کشور ما مانند سایر کشورهای جهان همواره با چالشهای اجتماعی، زیستمحیطی و مدیریتی روبروست. از مشارکت و انتشار اخبار اجتماعی با بار منفی، موارد حساس، کم اهمیت و اخباری که منبع موثق برای تأیید آن وجود ندارد پرهیز کنید. دقت کنید برندها و تجارتهای بزرگ کمتر در اینگونه مسائل دخالت میکنند مگر این که در حوزه تخصص آنها باشد و تأثیرگذاری مثبت داشته باشند.
چه نوع کالا یا خدماتی بیشتر در اینستاگرام استقبال میشوند
کالا و خدماتی که در اینستاگرام استقبال میشوند
شناخت علاقه مندی کاربران برای انتخاب موضوع و راه اندازی صفحه اینستاگرام اهمیت دارد.اگر شما یک مرکز فروش تجهیزات کامپیوتری هستید شاید بهتر باشد با راه اندازی یک پیج اخبار فناوری یا آموزش تکنولوژی برای جذاب تر بودن صفحه تان تلاش کنید و بعد از افزایش فالوور و استقبال دنبال کنندگان خود در لابه لای پست هایتان به تبلیغات کسب و کارتان در اینستاگرام اقدام کنید.
برخی کالا ها و خدمات هستند که در اینستاگرام بخاطر نوع کاربران و فضای موجود آن بیشتر استقبال میشوند. البته این یک قانون کلی نیست چراکه حتی یک آموزشگاه حسابداری یا یک کارخانه تولید ایزوگام هم برای تعامل با کاربران و انتشار محتوایش ممکن است صفحات اینستاگرام موفقی داشته باشد ولی در هر حال برخی محصولات و خدمات مثل رستوران ها , فست فود ها و کافی شاپ و سینما یا باشگاه های ورزشی و آرایشگاه ها … ارائه دهندگان خدمات و محصولاتی هستند که به دلیل نیازسنجی عمومی در این شبکه اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
خدماتی که بصورت تصویری قابل مقایسه و بیان جذابیت باشند مثل عکاسی , نقاشی , کاریکاتور … یا پیج های خبری و پیج های آموزشی و تاریخی … نیز در گروه صفحات پر طرفدار در اینستاگرام هستند. اینکه هدفتان در راه اندازی پیج مشخص باشد و پست هایتان حول محور مشخصی در اینستاگرام منتشر شود , اطمینان دنبال کنندگان را جلب خواهد کرد.
چطور در اینستاگرام تبلیغات بگیرم ؟ کاربران بیشتر به چه پیج هایی تبلیغ میدهند؟
اگر کالا یا خدماتی برای فروش ندارید, تنها راه کسب درآمد از اینستاگرام راه اندازی پیجی برای جذب فالوور بیشتر است. شما هر تخصصی یا هر برندی هم باشید باید حداقل و حداکثر ها را دراینستاگرام بشناسید. تعرفه تبلیغات در موضوعات مختلف را بررسی کنید و در نهایت از جدیدترین بروزرسانی ها و امکاناتی که اینستاگرام در اختیارتان قرار میدهد حداکثر استفاده را ببرید.
هر چقدر فالوور پیج اینستاگرام شما بیشتر باشد , درآمد شما از تبلیغات بیشتر خواهد بود. نکته مهم در گرفتن تبلیغ از اینستاگرام تعیین تعرفه صحیح است. اشخاص مشهور , چهره ها و مشهورترین کسب و کارها در هر فضاییکه شهرت کسب کرده باشند وقتی وارد اینستاگرام میشوند با تعداد فالوور هایشان شهرتشان به احراز میرسد. در فضای مجازی بر خلاف نامش تلاش برای گول زدن فالوور ها بیهوده است. فضای مجازی بر خلاف نامش بسیار شفاف است و مخاطبان به دقت از میان ده ها و صدها صفحه یکی یا چند صفحه را برای انتشار تبلیغات خود انتخاب میکنند.
سخن پایانی , میخواهم پیج موفقی در اینستاگرام داشته باشم
برای کسب درآمد در اینستاگرام یا باید صفحه پرطرفدار اینستاگرامی داشته باشید یا باید خدمات یا محصولی را به کاربران هدف ( فالوور هاییکه هدفگذاری شده اند ) بفروش برسانید . به هر حال قبل ورود به تجارت الکترونیک در اینستاگرام بهتر است بدانید که فقط ساخت صفحه اینستاگرام ساده است و زمان کمی میخواهد. رشد و موفقیت در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی نیاز به افزایش سطح آگاهی شما در امکانات آن شبکه اجتماعی , استفاده درست از ابزار و در نهایت شناخت مناسب ترین و تاثیرگذارترین نوع تبلیغات است .
هیچ کدام از صفحات اینستاگرامی موفق نیستند که بدون هزینه و تبلیغات به موفقیت رسیده باشند و پشت هر پیج موفقی در اینستا یک مدیر کاربلد شبکه های اجتماعی قرار دارد. ولی بهرحال هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام از راه اندازی یک فروشگاه واقعی یا یک کسب و کار واقعی بسیار کمتر است و تنها وجه تفاوت کسب درآمد اینترنتی با کسب درآمد در فضای واقعی همین است.
گستردگی مخاطبان هدف شما نیز از دیگر تفاوت های شبکه های اجتماعی است. شما باید طوری در شبکه اجتماعی عمل کنید تا مخاطبان هدفی را که علاقه مند به دنبال کردن پیج شما هستند را بیابید. در واقع اگر یک نفر هستید باید کارشناس تبلیغات , کارشناسان شبکه اجتماعی و یک فروشنده حرفه ای باشید تا مراحل رشد و ترقی در اینستاگرام را طی کنید.
خلاصه آنکه بعد از راه اندازی صفحه اینستاگرام خود و انتشار ۱۰ تا ۲۰ پست هماهنگ , زیبا و پر محتوا سعی کنید از شرکت های مشاوره تبلیغاتی , شرکت های ارائه دهنده خدمات شبکه اجتماعی و ابزار تبلیغات آنلاین و تبلیغات در تلفن همراه بخوبی استفاده کنید.
چنانچه نظری راجب این مقاله دارید میتوانید از بخش نظرات آنرا با ما در میان بگذارید. اگر سوالی در مورد صفحات اینستاگرام دارید با کلیک روی آیکون گفتگوی آنلاین سایت سازین از ما بپرسید تا طی ۲۴ساعت شبانه روز آنرا بررسی و پاسخ دهیم. با هر بار مراجعه به سایت سازین و کلیک روی گزینه گفتگوی آنلاین میتوانید تمام سوالات و پاسخ های به آن را مشاهده کنید. شماره تلفن سازین جهت ارتباط از طریق پیام رسان های متداول : ۰۹۳۵۵۳۲۵۰۴۰
منبع : واحد تبلیغات اینترنتی سازین